The Daily kom, men ikke til meg

Posted on februar 3, 2011

5


Jammen hold Apple og Murdoch hva de lovet da de lanserte verdens første rene iPad avis, The Daily, onsdag. Men får jeg tak i den? Nei – ikke på Appstore, ikke via itunes og ikke via The Dailys egen download for appen. Ikke noe sted?

Jeg regner med at dette skyldes at jeg er utstyrt med fem tommeltotter og en bunt gulrøtter, samt grøt for hjerne. Men dersom jeg har rett – altså at enten så har ikke The Daily klart å lansere mer enn reklamen eller så har de glemt at avisa skal ha et globalt nedslagsfelt og kutta ut oss fra verden utenfor USA – så er dette bort i mot en global dødfødsel.

I begge tilfeller står Murdoch i ferd med å føde en salig flopp. Selv folk utstyrt som meg skal være i stand til å finne den hersens avisa på en lett og enkel måte. Særlig når jeg står klar med Visa-kortet i hånden og er mer enn villig til å betale for godene. Og en avis som The Daily må jo ha hele kloden og samtlige iPader som potensielle abonnenter?

Sorte Best – kan noen hjelpe en stakkar?

Nå har jeg lest ørten omtaler av lanseringen. Det slår meg at nesten alle baserer artiklene sine på hva Murdoch sa og reklamen til avisa – sjekk The Independent.
Veldig få har fått sett på innholdet. Har de samme problem som meg med å få fatt på avisa? De eneste jeg finner som virkelig har sett på innholdet og utførelsen er Mashable:

The Daily is a beautiful, multimedia-rich daily magazine. But I expected more from a product with such an enormous budget, produced in collaboration with Apple’s own developer team. Still, I could have forgiven all had the quality of the content itself been better, if it had offered one item I couldn’t have found for free, and more intelligently written, on the web.

Content is still king.

PS – i avdelingen vil-du-betale-for-en-avis-på-nettet – så leste jeg nettopp Pål Nordseth  i Dagbladet om The Daily og der er dagens poll ”Ville du betalt seks kroner i uka for en avis på Ipad? 68 prosent av stemmene avgitt sier ja. Så vet vi det.